Priset för en timma av lycka

Det är tufft nu, det är många sura miner hos lilla F och jag kan tänka mig att göra nästan vad som helst för att han ska vara glad, för att vi ska ha kul ihop och för att få se hans leende, det vackraste av de alla.

Vi åkte till stranden idag för att kasta sten, för han älskar stranden. Jag hoppades att för en stund slippa arga skrik och hjärtskärande gråt. Det var 13 grader, mulet och då och då regnade det. Lillan fick sitta i vagnen, hon behövde sova. Lilla F fick spring omkring som han ville, fick slänga sten efter sten efter sten i vattnet, i all oändlighet. Så flög plötsligt även spaden i vattnet, ingen olyckshändelse. Vi såg vågorna dra den utåt och lilla F skrek i högan sky. Jag stod där på en kall strand och glädjen jag känt innan rann ur kroppen.

Tanken ”han måste lära sig vad som händer när man gör så” svävade förbi, men jag vet att han inte förstår, han fattar helt enkelt inte det där med konsekvenser än. Jag stod där med valet att åka hem med en störtsur tvååring och vinka hejdå till den där begagnade plastspaden eller helt enkelt hoppa i och hämta den och kanske köpa mig en halvtimme eller till och med timme av ovärderlig paus från test och trots, ilska och utbrott. Det fanns bara ett alternativ. Strumpor, skor, jeans och jacka åkte av och jag gick ut till spaden, vattnet nådde över midjan, lilla F stod i strandkanten och skrattade och hoppade. Kanska var vänern kall idag, jag hade inte en aning för jag var bara fokuserad på en röd plastspade och på att en vild liten tvååring inte skulle följa efter mig ut i vattnet.

Jeansen drogs på blöta ben, fötterna var sandiga men jag hade bråttom på med strumpor och skor för lilla F var redan på språng. En timme till lekte lilla F på stranden och jag borde nog har frusit i mina fuktiga kläder denna svala dag, men jag blev genomvarm av hans underbara leende som då och då kom fram. Priset för en timmes lycka var inte särskilt högt idag.
l15073125 l15073123 l15073121 l15073116 l15073115 l15073111 l1507318 l1507317 l1507315 l1507314 l1507313 l1507312

Kommentera

