Sweet sweet morning – kladdkaka med vit choklad, mandelmassa och hallon

1507143
Jag älskar Timehop-appen, det är så roligt att se vad som hände för ett, två, tre år sedan osv. Igår kom härliga bilder på en kladdkaka som jag improviserade ihop förra sommaren. Det kändes som jag var tvungen att göra den i repris igår kväll.

Förra sommaren använde jag färska hallon men nu ligger vi lite efter här hemma. De allra första hallonen har kommit men än räcker de inte till att baka med. I Kladdkakan körde jag med frysta hallon och sedan garnerade jag med olika färska bär från trädgården. Det verkligen ryser i mig av vällust när det bara är att gå ut och plocka och de färska bären ger inspiration till att använda dom.
1507141

Under den någorlunda lugna förmiddagen här hemma passade vi på att prova kladdkakan och åt den med glass och bär. Den är söt och syrlig samtidigt, den bästa sommarkombinationen.
1507144

Här kommer receptet:

Kladdkaka med vit choklad, mandelmassa och hallon
150 gram smör
100 gram vit choklad
2 dl vetemjöl
2,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 kryddmått salt
100 gram riven mandelmassa
3 ägg
1,5 dl hallon

Smörj och bröda en form (ca 27 cm i diameter).
Smält smöret och rör ner chokladen så att den smälter.
Blanda de torra ingredienserna och mandelmassan.
Rör ner smörblandningen, sedan äggen och till sist bären. Obs, rör – vispa inte. Kladdkaka ska inte vispas då det är meningen att den inte ska vara luftig.
Häll i formen och grädda 30 minuter långt ner i ugnen i 175 grader.

Servera gärna med glass och bär.
1507142

Kommentera

